Floda karossen eller
Floda karosserifabrik
Under 2022-2023 hade vi en studiecirkel där vi bla gick igenom Floda karossen. Denna artikel handlar om vad vi mindes om den och bilder som togs under dess verksamhet.
Är det någon som vill fylla på med namnen på personerna på bilderna, eller något annat, så skicka ett mail till info@skallsjo.nu så fyller vi på med dem :-)
Personer på bild 1:
Mellersta raden
Andra från vänster
är Gunnar Eriksson och Erik Olsson nr 2 från höger.
Nedersta raden
Andra från vänster är Georg "Golle" Johansson. Tredje från höger är Lille Kålle Andersson. Andra från höger ör Artur
Johansson "Småland".
Lille Kålle Andersson: Efter att ha slutar arbeta där så startade han Floda karosseriverkstad i Drängsered. Efterträdare för Floda karosseriverkstad i Drängsered var Bill Andersson och Benny Andersson.
Början
Karosserifabriken i Floda startades av Åke Gustafsson och Carl Harald Björk på 1920-talet. Detta i järnbruket gamla lokaler där sedan vågfabriken låg.
Ur Skallsjöboken
Den gamla bruksbyggnaden, som tydligen var mycket omsorgsfullt byggd, kvarstod till omkring 1920 då den nedrevs. Från slutet av 1890-talet till 1917 användes en del av byggnaden som vågfabrik,
Ur: Sveriges Privata Företagare nr 11. Västergötland (1939-1943)
Floda. H. Björcks Mekaniska Verkstad.
År 1916 övertog
fabrikör Björck Floda Vågfabrik. Efter kriget drev han karosseri-fabrikation
men slutade denna 1921 och tillverkade till 1930 endast vindrutan Håbe. Detta
år omlades driften till stängselfabrikation.
Verksamheten
På Floda karossen gjorde man karosser till både personbils- och lastbils-chassis. Chassitillverkare var Volvo, Scania, Ford, mm. Typer av karosser man tillverkade var taxi, ambulanser, brandbilar, mm. Man lät tex tillverka Flodas första brandbil.
Den första karossen byggdes på en T-ford. Trämaterialet som användes på dessa konstruktionerna var gran, björk, ek och ask. En av arbetarna kallades Hjularbo-Kalle. Han fick sitt namn pga att det var han som tillverkade de träekrade hjulen.
Snart flyttade man verksamheten till en smedja (var?).
Personer på bild 6:
Bakre raden
Gunnar Eriksson står som femte från vänster.
Sittande
Erik Olsson sitter som nr 5 från höger.
Ett tag efter man flyttat till smedjan byggdes en ny fabrik i Floda. Senare uppfördes ännu en fabrik i Hedefors. I Hedefors startades verksamheten av en herr Björkblom. De två fabrikerna hade lite olika inriktning, den äldre i Floda tillverkades personbilar och den nyare nyttofordon. I och med nybyggnationerna bytte verksamheten namn till Nya karosserifabriken.
Personer på bild 7:
Bakre raden:
Nr.2 stående från vänster i bakre raden med en mörk kalufs är Erik Persson (Patrikes Erik).
Mellan raden
Nr 3 i vit skjorta Gunnar Eriksson
Främre raden
Längt
till vänster Sven Johansson (Gunnar Erikssons bror). Längst bort till höger var Artur Johansson
(Småland). Lille Kålle Andersson till
vänster om personen i keps.
Erik Persson (Patrikes Erik) startade sedan Floda snickeriverkstad på Ricklet i en lada.
Roger Gustavsson berättar:
Jag var plåtslagare och började som 16-åring
på Floda Karossen. Jag arbetade där mellan 1954 och 1956. "En
gång gick det en cykeltävling förbi med en olycka förbilen som var en lastbil
där det satt tre stycken på biltaket mot färdriktning och slog i bakhuvudet i
det gamla järnvägs-valvet" .
Norsesund Karosseri
Niklas Nordlund berättar
Gunnar (Eriksson)
startade i slutet av 1940-talet Br. Eriksson Karosserifabrik (sedan Eriksson
& Johansson Karosserifabrik), senare känt som "Norsesund
Karosseri". Ganska tidigt kom Sven Johansson in i verksamheten och de drev
tillsammans karosseriet i Norsesund i över 20 år. Min pappa Rolf Eriksson och
min farbror Leif tog över verksamheten 1971.
Åter till Floda Karossen
Harald Andersson står som 4de person från höger. Han var född 1920 och bodde i Alingsås och pendlade till Floda med tåg. När arbetet försvann i och med branden, flyttade han med sin familj då till Nässjö 1958, där han fick jobb på HSB som snickare.
Byggnaderna på Floda Karossen
De olika husen hade olika verksamhet. I den lilla byggnaden hade man en experimentverksamhet. Tex testades plast och glasfiber. I den stora byggnaden var det snickeri och kontor på andra våningen. I bottenvåningen var karosseriverkstaden belägen.
Floda karossen brinner
År 1958 natten mellan lördag 15:e och söndag 16:e mars brinner karosserifabriken ned.
Dagens nyheter måndag 1958-03-17: Karosserifabrik eldhärjad. Värden för ett par hundra tusen kronor förstördes vid en eldsvåda natten till söndagen i Floda karosserifabrik, Floda
Källor och efterforskning
Efterforskning: Lars-Erik Karlsson och Skallsjö hembygdsförenings studiecirkel 2022/2023.
Källor: Websida Leveranschassin levererade av Volvo åren 1949 - 1962 och där Birgitta Waldenborg på Medborgarkonroret i Lerum, Sveriges Privata Företagare nr 11. Västergötland (1939-1943), Skallsjöboken (Evald Widéll), Puck Bergqvist, Kjell Carlsson, Bengt Olsson och boken "Norsesund karosseri – En resa i tiden – Niklas Nordlund och Nicklas Nordlund själv, Ingvar Andersson (Nässjö)
Bilder: Hasse Österman, Evert Uddberg, Mats Gustavsson, Lantmäteriets historiska kartarkiv och DigitaltMuseum (Fritt från kända upphovsrättsliga restriktioner - Public Domain Mark (PDM) )